Gyakori kérdések
Nemzetközi jegyvásárlás
Miért nem magyar nyelvű az oldal?
ELVIRA három nyelven tud információt adni: magyarul, angolul vagy németül. Ha a nyitóoldalon látható, a fenti három nyelvet szimbolizáló kis zászlóra kattint, az ön böngészőjében eltárolódik a nyelvválasztása, és a továbbiakban a kiválasztott nyelven töltődnek le az oldalaink.
Ha ön először jár nálunk, vagy a böngészőjében a cookie-tárolás nem engedélyezett (s így a beállításait nem tudjuk tárolni), akkor a böngészőjében beállított preferált nyelv szerint határozzuk meg a használandó nyelvet. Ha a beállított elsődleges nyelv nem az általunk használt nyelvek egyike, akkor magyar lesz az alapértelmezett nyelv.
Új webes szolgáltatásunk
Tisztelt Utasunk!
Elindítottuk új webes szolgáltatásunkat a MÁV-START Zrt. menetrendi keresőjében. Az új szolgáltatás - a korábbi Vonatinfó rendszerhez képest - már országos viszonylatban mutatja meg azon valósidejű információkat, hogy az adott pillanatban a menetrendnek megfelelően vagy attól eltérően közlekednek adott személyszállító vonatok. Az ELVIRA felületén, a kiválasztott viszonylat listázása után, a vonatok részletező ikonjára kattintva jelenik meg a jelzés, ha az adott vonat a menetrendtől eltérően közlekedik. Részletesebb információ a vonatszámra kattintva jeleníthető meg.
Az új webes szolgáltatás szinte a teljes magyar vasúti hálózatot lefedi, azonban egyes vonatok (például GySEV Zrt. személyszállító vonatai, külföldi mozdonyok vontatta szerelvények) adatai jelenleg még nem elérhetőek.
Felhívjuk a szíves figyelmét, hogy az elektronikus keresőben megjelenő, a vonatok menetrendszerű, illetve késéssel történő közlekedésével kapcsolatos információk csak tájékoztató jellegűek! A rendszerrel kapcsolatosan, illetve a jövőbeli hasonló tartalmú fejlesztések előkészítése érdekében kérjük, küldje el észrevételeit, javaslatait az eszrevetel@mav-start.hu címre.
Nem tudtam átvenni a jegyemet, mert nem működött az automata, hogy tudok így elutazni?
Próbálja meg a jegyét egy másik automatánál, vagy egy későbbi időpontban ugyan ennél az automatánál átvenni. Amennyiben ez nem sikerül, ügyfélszolgálatunkon kérheti a további ügyintézést (eszrevetel@mav-start.hu). Amennyiben nem sikerül jegyét átvennie és ezért jegy nélkül száll fel a vonatra, utazását csak a magyar határig tudjuk garantálni. A külföldi szakaszon az adott vasúttársaság jegyvizsgálója Önt jegy nélküli utasnak fogja tekinteni, és az adott vasúttársaság üzletszabályzata szerint fog eljárni. A külföldi vasúttársaságok intézkedéseivel kapcsolatos további ügyintézést szintén a Központi Ügyfélszolgálatunknál (levélben: MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálat, 1426 Budapest, Pf.: 56.; Telefonon: MÁVDIREKT: +36 (1) 3 49 49 49, Faxon: 06 (1) 511 2093; E-mailben: eszrevetel@mav-start.hu) kezdeményezze.
Mennyire megbízhatóak, naprakészek az adatok?
Az adatokat a MÁV-START Zrt. tartja karban, amely minden változást előre berögzít ELVIRA adatbázisába, a friss adatok pedig néhány órán belül kikerülnek az internetre, így az adatok mindig naprakészek.
Persze adatrögzítési hibák előfordulhatnak; ha ilyet talál, kérjük, jelezze a m2@mav-start.hu címen.
A MÁV Zrt. oldalán a Menetrendek menüpontban elérheti és letöltheti az aktuális menetrendváltozásokat pdf formátumban.
Hogyan keres útvonalat ELVIRA?
Az útvonalkeresés a megadott indulási állomásról induló vonatokkal megpróbálja elindítani, és célba juttatni az utast. Ha érintendő állomást is megadtunk, akkor úgy keresi az összeköttetéseket, hogy mindenképpen keresztülutazzunk az érintendő állomáson.
A legtöbb esetben nincs közvetlen összeköttetés az induló és a célállomás között: ilyenkor a megfelelő átszállásokat is megkeresi a program.
Fontos: a keresés során elsődleges szempont az utazás időtartama, azaz a program a leggyorsabb összeköttetéseket keresi meg. így előfordulhat, hogy egy létező összeköttetést nem ajánl a program, ha van nála (akár csak 1-2 perccel is) gyorsabb.
Ez alól kivételt képez az az eset, amikor a két állomás között létezik közvetlen összeköttetés: ilyenkor a menetidőtől függetlenül minden közvetlen vonatot felajánl a program.
A kereső algoritmus törekszik továbbá arra, hogy - a menetidő elsődlegességét szem előtt tartva - a lehető legkevesebb átszállással juttassa célba az utast. Ennek érdekében a leggyorsabb ajánlatok mellett olyan összeköttetéseket is felajánl, amelyek időben ugyan rosszabbak (hosszabb a menetidő), de kevesebb átszállással járnak.
Tovább bővíti a felkínált ajánlatok körét a programnak az a tulajdonsága, hogy minden olyan összeköttetés helyett, amelyik pótdíjas vonat(ok) igénybevételével jár, megkeresi az azonos időszakban létező nem pótdíjas összeköttetéseket is (ha van ilyen), tehát az ajánlatban szereplő pótdíjas vonatok helyett pótdíj nélküli vonatokat ajánl. (Mindegyik helyett; az esetleges kombinációkat nem készíti el.)
Ennek köszönhetően egy keresés eredményeként megkapjuk a kiindulási és célállomások között létező aznapi leggyorsabb pótdíj nélküli összeköttetéseket, kiegészítve pótdíjas ajánlatokkal. (A Pótjegy nélkül szűrőt tehát csak akkor indokolt használni, ha már előre tudjuk, hogy a pótdíjas összeköttetések nem érdekelnek bennünket. A bekapcsolt szűrő melletti keresés eredménye megegyezik a szűrés nélküli keresés eredményével, a pótdíjas ajánlatokat leszámítva.)
Az átszállás nélkül szűrő beállítása esetén csak a közvetlen eljutások és a közvetlen kocsikat továbbító ajánlatok jelennek meg.
Dőlt betűkkel jelenítjük meg azokat az ajánlatokat, amelyek nem a leggyorsabb eljutást biztosítják, de valamilyen szempontból "jobbak" a leggyorsabbnál.
Milyen átszállási, átjutási időkkel számol ELVIRA?
ELVIRA az útvonalkeresés során figyelembe veszi, hogy egy-egy állomáson mennyi időre van szükség átszállni egyik vonatról a másikra, illetve Budapesten és néhány más településen átjutni egyik pályaudvarról a másikra.
Ha egy vonat érkezése és a másik indulása között a beállított átszállási ill. átjutási időnél kevesebb idő marad, akkor a program úgy tekinti, hogy nem lehet elérni az adott vonatot, és ezt az átszállást nem ajánlja.
Ennek ellenére előfordulhat, hogy gyors lábak, jó helyismeret és kellő tapasztalat birtokában az átszállás megvalósítható. A beállított idők átlagos, tapasztalati értékek, amelyekre egy átlagos utasnak egy átlagos forgalmú napon, nappali időszakban szüksége van az átszálláshoz.
Ha kevesebb idővel számolna ELVIRA, sokaknak teljesíthetetlen átszállásokat ajánlana -- ha többel, akkor pedig esetleg remek összeköttetések maradnának ki az ajánlatok közül.
Az átszállási idő állomásonként legalább 1 perc, de a nagyobb állomásokon ennél több. (A beállított értékeket az állomási információ képernyőkön lehet megtekinteni.)
A pályaudvarok közötti átjutási időket a helyi közlekedés jelzése mellett zárójelben adja meg a program.
Akinek nem felelnek meg a beállított értékek, az az állomási információk alatt található vonatjegyzékek alapján "kézzel" kereshet eljutási lehetőségeket.
Figyelembe veszi-e ELVIRA a vonatkéséseket?
Nem, ELVIRA mindig az éppen aktuális menetrendben szereplő adatokkal dolgozik - mintha a vonatok sosem késnének.
Csatlakozásra nem váró pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy köteles vonatoknál az érkező vonat késése miatti csatlakozásmulasztás esetén a felhasználásra nem került pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy visszaváltható-e?
Ha az utas a vonat késése miatt olyan pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy köteles vonatra történő csatlakozást mulaszt el, melyre érvényes pót- és helyjeggyel, pótjeggyel, helyjeggyel rendelkezik, a csatlakozásmulasztás igazoltatása után kérheti a pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy árának levonás nélküli visszatérítését, vagy a menetjegy érvényesítését a következő alkalmas vonatra (ideértve, ha szükséges, a következő alkalmas vonatra a pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy díjfizetés nélkül történő kiállítását).
Hogyan lehet az, hogy ELVIRA egy útvonalkeresés eredményeképpen kapott ajánlatokra eltérő díjat számol?
A díjszabás nagyon bonyolult dolog. A fizetendő összeg nem csak a ténylegesen megtett távolságtól függ, hanem
- az utazás vonalvezetésétől,
- attól, hogy csak a MÁV, vagy a GySEV vonalain is utazik-e az utas,
- az igénybe vett kocsiosztálytól és vonattípustól,
- attól, hogy kell-e helyjegy,
- az igénybe vett kedvezménytől,
- attól, hogy átutazik-e az utas Budapesten, és annak melyik állomását érinti,
- egyes IC és IP vonatok bizonyos napokon,
bizonyos viszonylatokon kedvezményes díjjal és/vagy pótdíjjal vehetők igénybe.
- és még egyéb üzletpolitikai megfontolásoktól is.
Ezeket a szempontokat ELVIRA mind figyelembe veszi a díj kalkulálása során. Ezért előfordul, hogy két, látszólag egyforma utazás nem ugyanannyiba kerül.
Az első- másodosztályok igénybevehetőségét az útvonalajánlatok összefoglaló
táblázatának 'osztály' oszlopában jelöljük, az alábbiak szerint:
- 1. = a teljes útvonalon igénybe vehető az első osztály
- 1.2. = az útvonal egy részén vehető igénybe első osztály
- 2. = kizárólag másodosztály vehető igénybe.
További díjszabási információkért, kérjük, forduljon a MÁV-START Zrt.-hez ( informacio@mav-start.hu )
Hogyan tudhatom meg, hogy melyik kedvezményt, milyen feltételekkel vehetek igénybe?
A nyitóoldalunkon az útvonalkeresés indítása előtt válassza ki azt a kedvezményt, amelyet igénybe kíván venni, majd az útvonalkeresés eredménylistájának fejlécében az előzőleg kiválasztott kedvezményre megnevezésére kattintva betöltődik a kedvezmény feltételeit és a hozzá tartozó jegyárakat feltüntető oldal.
Miért nem tudja ELVIRA, hogy egy nemzetközi utazás mennyibe kerül, és hogyan tudhatom meg mégis?
ELVIRA alapvetően belföldi utastájékoztatási rendszer. A nemzetközi díjszabás még a belföldi díjszabásnál is sokkal bonyolultabb: országonként, vonatonként, viszonylatonként más és más, gyakran változik. Egyszóval nehezen algoritmizálható és még nehezebben tartható naprakészen.
Az érdeklődők a MÁV-START Zrt.-hez fordulhatnak az informacio@mav-start.hu címen, vagy a +36 (1) 349 4949 számú telefonon.
További díjszabási információkhoz hol juthatok?
A MÁV-START Zrt. honlapján további információkat kaphat menetdíjakról, bérletekről, pótdíjakról, kedvezményekről, továbba a Magyar Igazolvány, a Budapesti Egyesített Bérlet és a közalkalmazottak kedvezményes utazásáról.
Ha két külföldi állomás között keresek, miért csak Magyarországon át ajánl utazást?
ELVIRA alapvetően belföldi utastájékoztatási rendszer. Természetesen, a Magyarországra érkező és innen induló vonatokat ismeri, de más országokban közlekedő egyéb vonatokat nem. Ezért például Prágából Bécsbe is csak hazánkon keresztül vezet (vas)út, holott nyilvánvalóan közvetlen vonat is közlekedik a két város között, csak az nem érinti Magyarországot, ezért ELVIRA adatbázisában nincsen benne, így csak Magyarországon keresztül tudja összekötni a őket.
Nemzetközi utazáshoz az európai vasúttársaságok megbízásából a német vasút által üzemeltetett szolgáltatást ajánljuk: http://bahn.hafas.de
Egy állomásról információt kérve miért fontos a megfelelő dátum kiválasztása?
Mivel a menetrend gyakran módosul, az egy adott állomáson közlekedő vonatok jegyzéke is változik: több, vagy kevesebb vonat jár, vagy ugyanaz a vonat holnap már másként közlekedik, stb. Ezért szükséges megadni, hogy melyik napon vagyunk kíváncsiak az adatokra, ugyanis csak a megadott napon érvényben lévő menetrend szerinti ténylegesen közlekedő vonatokat mutatja a program.
A beírt állomásnevet ELVIRA nem ismeri fel, mi lehet az oka?
Az állomás nevét megadhatja ékezettel vagy anélkül, kis- vagy nagybetűvel. Ha ELVIRA talál olyan állomásnevet, amely a megadott szöveggel kezdődik, arról fog információt adni. Ha egyetlen megfelelőt sem talál, akkor hibajelzést ad.
Egyes állomásnevek helyett szinonim megadást is elfogadunk.
Javasoljuk, hogy Budapestről indulva a különleges szerepű BUDAPEST (vagy BP) állomásnevet adja meg: ez magában foglalja a fontosabb budapesti pályaudvarokat (Budapest-Déli, Kelenföld, Budapest-Keleti, Kőbánya-Kispest, Budapest-Nyugati és Zugló). Útvonalkeresés induló vagy célállomásaként BUDAPEST-et megadva, a felsoroltak bármelyikét megfelelőnek találja a program.
Az útvonalajánlat összefoglaló táblázatában hibásan jelenik az induló/érkező állomás időadata vagy az időtartam...
"BUDAPEST" megadása esetén az ajánlatok összefoglaló táblázata bizonyos
esetekben körülményesen értelmezhető:
- ha induló állomás, akkor az első olyan budapesti pályaudvart adjuk meg
az összefoglaló táblázatban, ahol ön felszállhat a vonatra
- ha célállomás Budapest, akkor az utolsó olyan pályaudvart, ahol leszállhat.
Az összefoglaló táblázat alatti részletes ajánlat-leírásban minden érintett budapesti állomás szerepel.
Amennyiben több állomáson is leszállhat, nem adjuk meg mindegyikre az út
időtartamát, elérési idejét, hanem csak a legelső állomásra kiszámítottat.
Ha a megadott induló állomásra vagy célállomásra helyi közlekedéssel kell
eljutnia, akkor az ehhez szükséges eljutási időt beleszámoljuk a teljes
utazási időbe, azaz ilyen esetben az összefoglaló táblázatban látható
vonatindulás ill. vonatérkezés időpontjából kiszámított tartam
eltérhet.
Mit jelentenek egy ajánlatban az eltérő színnel kiírt vonatok?
A különböző színek az egyes vonatok típusára utalnak. Kék színűek a minőségi távolsági járatok, azaz például az InterCity, EuroCity, EuroNight és Railjet xpress vonatok. Az alap távolsági szegmensben vörös színű a gyors és expresszvonat, valamint a Televonat, illetve zöld színű a részben helyközi szerepkört is ellátó sebesvonat. A regionális járattípusokat (személyvonat, InterRégió, EuRegio, stb.) fekete színnel jelöltük. A vonatpótló autóbuszok - a pótolt járat típusától függetlenül - egységesen lila színnel jelennek meg.
Mit jelentenek az ajánlat vonatai mellett látható szimbólumok, piktogramok?
Egy lehetőség, hogy a jel fölé húzza az egérmutatót, és megjelenik egy buborékban a jel megnevezése. Ha a böngészője nem támogatja ezt a módot, akkor kattintson a vonatszámra, és a vonatszolgáltatások között megtalálja a jelek megnevezését is.
Információs telefonszámok, jegyrendelés telefonszámai
Utazási információkért hívja a MÁVDIREKT-et a +36 (1) 3 49 49 49 telefonszámon, vagy tekintse meg a MÁV-START Zrt. oldalát.
Egy menetrendi mező vonatai vagy két állomás közötti összes vonat lekérdezhető-e?
Egyelőre a menetrendi mezők (vonalak) megjelenítését nem tervezzük.
Miért nem arról a vágányról indul / arra a vágányra érkezik a vonat, amely az ELVIRA-ban szerepel?
A vonatoknál jelzett indulási és érkezési vágányszámok tájékoztató jellegűek. A vonatok - a forgalomi viszonyoktól függően - a meghirdetettektől eltérő vágányokra érkezhetnek, illetve vágányokról indulhatnak. Kérjük, az állomásokon kihelyezett vizuális információs táblákon ellenőrizzék a helyes vágányszámot, és figyeljék a hangos bemondást.
E dokumentumban nem kaptam választ a kérdésemre, magyarázatot a problémámra...
Ha adathibát vél felfedezni, akkor írja meg a m2@mav-start.hu címre.
Ha nemzetközi díjat szeretne megtudni, akkor forduljon az informacio@mav-start.hu címen a MÁV-START Zrt. munkatársaihoz.
A MÁVDIREKT valamennyi IC és expressz járatra fogadja telefonos előrendeléseiket a +36 (1) 3 49 49 49-es számon keresztül. Jegymegrendelését már elküldheti e-mailen keresztül is, az ertekesites@mav-start.hu e-mail címre, valamint faxon a főmenü 8-as gombjának megnyomásával.
Ha a MÁV-START Zrt. szolgáltatásaival kapcsolatban van kérdése, észrevétele vagy panasza, akkor az eszrevetel@mav-start.hu címre írjon, vagy keresse fel a MÁV-START Ügyfélszolgálatát:
* Levélben: MÁV-START Zrt. Központi Ügyfélszolgálat 1426 Budapest, Pf.: 56. * Telefonon: MÁVDIREKT: +36 (1) 3 49 49 49 * Faxon: 06 (1) 511 2093 * E-mailben: eszrevetel@mav-start.hu Amennyiben panaszához – azt alátámasztandó illetve kiegészítendő – egyéb dokumentumot is mellékelni szeretne, úgy azt panaszával együtt Ügyfélszolgálatunk postafiók címére (1426 Budapest, Pf.: 56.) eljuttatni szíveskedjen.
Ha jegyet, helyjegyet kíván vásárolni, vagy egyéb utazási információkra van szüksége, kérjük, hogy a MÁV-START Zrt.-hez forduljon. Az elérhetőségek a http://www.mav-start.hu hivatalos weboldalon, az Utazás menüpontban tudhatók meg.
Kérjük, hogy non-stop Ügyfélszolgálatunkhoz forduljon, ha az ELVIRA szolgáltatásunk működésében, elérhetőségében fennakadást tapasztal, és azonnali megoldásra van szüksége:
Az Ügyfélszolgálatunk vasúti információkkal nem tud szolgálni!
MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Ügyfélszolgálat Telefon: (1) 457-9393 Fax: (1) 457-9580 E-mail (technikai ügyekben): helpdesk@mav-szk.hu
Az Ügyfélszolgálatunk vasúti információkkal nem tud szolgálni!